Kadir Büyükkaya

Gebruikerswaardering:  / 7
ZwakZeer goed 

 

 

A.Kadir Büyükkaya :

 

 

 

 

‘Dünya is winkelen en maatschappelijke integratie in één’

 

“Toen we net geopend waren, zocht iedereen nog zijn ‘eigen’ afdeling op. Nu zie je Marokkanen bij de Griekse schappen en kopen Turken rustig de Surinaamse rijst. Én, ook mooi, inmiddels is 70 procent van onze klanten Nederlander. Boodschappen doen is hier een vorm van maatschappelijke integratie!”

 

• tekst: Jan van Deursen

 

Kadir Büyükkaya (50), afkomstig uit ...

 

Kadir Büyükkaya:    

‘Dünya is winkelen en maatschappelijke integratie in één’

“Toen we net geopend waren, zocht iedereen nog zijn ‘eigen’ afdeling op. Nu zie je Marokkanen bij de Griekse schappen en kopen Turken rustig de Surinaamse rijst. Én, ook mooi, inmiddels is 70 procent van onze klanten Nederlander. Boodschappen doen is hier een vorm van maatschappelijke integratie!”

 

• tekst: Jan van Deursen

KadirBüyükkaya (50), afkomstig uit Koerdische komaf, had tien jaar geleden geen idee hoe zijn concept voor Dünya (‘wereld’), een internationale supermarkt in de Nijmeegse wijk Hatert, zou uitpakken. “Maar ik wist wel dat ik me wilde bewijzen en nou eens niet met een patat- of shoarmazaak, maar met iets heel nieuws. Samen met mijn broer en mede-eigenaar Sait, én met hulp van zijn en mijn kinderen, is het gelukt. Het moest vooral ook een superschone winkel worden, reden waarom we hier elke avond twee uur lang poetsen.” 

Maatschappelijke betekenis

Kadir Büyükkaya startte zijn winkel aan de Couwenbergstraat vanuit een uitkeringssituatie. De ambtenaar van de sociale dienst (als voorloper van het UWV) zag er weinig in. “Ondanks een stevig ondernemingsplan! De concurrentie van de Edah en de weekmarkt hier bij het winkelcentrum Hatert zou te groot zijn. Daarin zag ik nou juist mijn kansen: Dünya zou een perfecte aanvulling op dat aanbod zijn. Toen ook de bank een lening afwees, sprongen mijn kennissen, familie en vrienden in verschillende Europese landen bij.”

 

De maatschappelijke betekenis van Dünya is de trots van Kadir Büyükkaya. “We hebben hier tienduizenden artikelen uit 32 landen, van de Balkan tot het verre oosten, en van Mexico tot Rusland. Ik zag dat Hatert een hele internationale wijk is en de statistieken van de gemeente Nijmegen bevestigden dat. Ik wilde de wereld hier letterlijk samenbrengen. Als je dan ziet hoe al die mensen met verschillende achtergronden hier ook echt kennismaken met andere eetculturen, dan is dat heel mooi om te zien.”

 

 

 

Enthousiast

 

Toen Kadir Büyükkaya begon met zijn winkel wist hij niets van de Aziatische keuken. Twee vrouwelijke buurtbewoners uit Indonesië sprongen bij. “Ze zagen ons bezig met de inrichting van de winkel en waren zo enthousiast dat ze ons spontaan zijn gaan helpen met het vinden van een groothandel. Ze kwamen met een lijst van 800 producten die ik volgens hen in mijn assortiment moest hebben en ik kende er niet één van. Daarna hebben ze geholpen met de indeling van de schappen: wat hoort bij wat? Ook Marokkanen en Grieken hebben zo hun steentje bijgedragen. Drie maanden voor de opening heb ik mijn best gedaan om de wijk heel goed te leren kennen: zoveel mogelijk mensen de hand schudden en vertellen over mijn plannen. Toen de deuren opengingen was de drukte enorm. De ambtenaar van de sociale dienst zei toen ook: “Kadir, ik heb het fout gezien. Je hebt groot gelijk om het zo te doen.”

 

 

 

Stagiairs

 

Toch ziet Kadir Büyükkaya niet om in wrok. “Ik krijg verder heel veel waardering, niet alleen van mijn klanten, maar ook van de gemeente en de eigenaar van dit pand. We hebben allemaal onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om van deze samenleving iets te maken en die neem ik dan ook.” Niet voor niets werd onze supermarkt drie jaar geleden genomineerd voor de Human Capital Award 2007 van het Kenniscentrum Handel. “Ik steek veel tijd en energie in stagiairs en niet om ze thee te laten zetten. Ik vind dat je jonge mensen zo goed mogelijk moet begeleiden. Dus neem ik ze ook mee als we ’s ochtends om vijf uur naar de groothandel rijden. Als ik dan hoor dat een jongen die hier werkte in Boxmeer een eigen winkel is begonnen, ben ik een blij mens. Of neem dat verlegen Afghaanse meisje dat mensen nauwelijks in de ogen durfde te kijken. Ze is hier achter de kassa helemaal opgebloeid en een ander mens geworden. En de ouders van een jongen uit Malden, waar nauwelijks allochtonen wonen, waren heel blij dat ze via hun zoon die hier stage liep, zoveel exotische producten hebben leren kennen.”

 

 

 

Rolmodel

 

Kadir Büyükkaya geldt ook bij het Kenniscentrum Handel als een rolmodel in de begeleiding van stagiairs. “Van het een kwam het ander en zo heb ik ook veel lessen gegeven aan leerlingen van het ROC, maar ook seminars voor de Turkse Ondernemers Vereniging in Arnhem over mijn aanpak in de begeleiding van stagiairs. Ik ben gevraagd om een Nijmeegse afdeling te leiden, maar daar heb ik te weinig tijd voor. Bovendien weet ik niet of het wel zo’n goed idee is om allemaal je eigen club te hebben. Je zou in ieder geval deel moeten uitmaken van een bredere federatie van ondernemersverenigingen. Ik bedoel, uiteindelijk zijn wij allemaal ondernemers in Nederland!!

 

 

(www.dunyainternationale.nl)

 

 

beeld: portretfoto gemaakt door Guy

Bedrijf: Dünya Internationale Supermarkt

Omschrijving:Internationale supermarkt met producten uit 32 landen

Plaats: Nijmegen

Bedrijfstype: privaat

Opgericht: 2000

Aantal medewerkers: ****

Website: www.dunyainternationale.nl

 

 

‘Hard werken en eerlijkheid zijn de belangrijkste ondernemerselementen’

 

Kadir Büyükkaya opende acht jaar geleden zijn eerste internationale supermarkt. Niet met het doel om goud geld te verdienen, wel met de drang om zich te bewijzen. “Als je iets écht wilt, dan kun je het bereiken”, is zijn motto. Daarnaast wilde de ondernemer met zijn winkel het imago van buitenlanders binnen de wijk in Nijmegen verbeteren.

 

Het personeel van Dünya Internationale Supermarkt (veelal familieleden van Büyükkaya) is vriendelijk en behulpzaam. De producten zijn vers en van goede kwaliteit. Het assortiment is extreem uitgebreid. Dünya’s opleiding- en stagebeleid wordt voluit geprezen. Geen wonder dat het bedrijf één van de genomineerden was voor de Human Capital Award 2007. Directeur/eigenaar Kadir Büyükkaya is trots op zijn brede assortiment met producten uit 31 landen. Ter illustratie: Dünya biedt onder meer zestig soorten sambal, dertig soorten rijst, driehonderd soorten kruiden, maar ook vele onhollandse versproducten.

 

 

Ervaring in eerlijkheid

Zonder geld zou er geen supermarkt komen. En hoewel zijn directe omgeving sceptisch naar zijn plannen keek, ging Kadir steeds meer geloven in zijn eigen onderneming. “Ik kreeg kritiek dat ik geen ervaring had, maar ik had wél ervaring. Misschien niet zozeer in ondernemen, maar in hard werken en eerlijk zijn. Dat zijn naar mijn mening de belangrijkste elementen van het ondernemerschap!”, vertelt de ondernemer gepassioneerd. Daarom vroeg hij goede, veelal in buitenland wonende, vrienden om te helpen met zijn financiering. Zijn persoonlijk risico werd hiermee naar financieel ook emotioneel, maar hij voelde de drang om zijn directe omgeving te laten zien dat als je het écht wilt, je het kunt bereiken. Bovendien zag de ondernemer nog een ander doel dat hij met zijn bedrijf kon bevorderen: “Ik hoopte met Dünya wat van de angst voor buitenlanders weg te nemen in de wijk. We leefden met zoveel culturen ietwat angstig naast elkaar”.

 

Zichtbare omgang hygiëne

Toen de deuren van de supermarkt in 2000 opengingen, duurde het nog een maand of drie voordat Nederlandse klanten binnen kwamen. Het Dünya-succes is naast de internationalisering mede te verklaren aan Büyükkaya’s besef over de bestaande vooroordelen over buitenlanders. “De meeste Nederlanders vertrouwen niet op de hygiëne van een buitenlandse winkel. Ik heb altijd beseft dat dit een heel belangrijk element is voor het succes van het bedrijf. Iedere avond zijn we met het personeel twee uur bezig om alles grondig schoon te maken en volgens de hoogste hygiënestandaard te werken”, beschrijft Büyükkaya. Ook in de slagerij waar veelal runder-, schapen- en geitenvlees over de toonbank gaat. Inmiddels is 65% van alle klanten van Nederlandse afkomst, voor het slagerijgedeelte is dit zelfs 85%.

 

Missie volbracht

Zijn missies zijn volbracht. Althans, de missies die hij zichzelf in 2000 stelde met de openen van de eerste supermarkt. Kadir bewees dat hij een goede onderneming op kon zetten. “Mijn contactpersoon bij het UWV gaf later toe dat ze een verkeerde inschatting hadden gemaakt met het beoordelen voor financiering”, weet de destijds afgewezen ondernemer. Ook de tweede missie, het dichter bij elkaar brengen van de culturen in de wijk, heeft hij met vlag en wimpel doorstaan: “van de gemeente ontvingen we zelfs complimenten. Het is rustiger in de wijk en het imago van buitenlanders is er zelfs in heel Nijmegen positiever op geworden”.
Kadir is nu nog erg veel in Hilversum aanwezig in de tweede vestiging die hij 1,5 jaar geleden opende. “Daar ligt voorlopig de meeste prioriteit. Het is een andere omgeving, andere klanten en dat vergt aandacht”, realiseert de ondernemer zich maar al te goed. Zijn concrete ambitie op de middenlange termijn, ligt buiten zijn twee supermarkten om: “Ik ga wellicht een gedichtenbundel uitbrengen met eigen gedichten”. De letterkundige in de ondernemer, laat van zich horen.

 

‘Het UVW gaf toe een verkeerde inschatting te hebben gemaakt’

‘Als je iets wil ondernemen, dan moet je juist iets unieks doen!’

‘Ik hoopte angst voor buitenlanders iets weg te nemen’

 

 

 

 

Kontact met A.Kadir Buyukkaya? : klik hier

 

Meer informatie over A. Kadir Büyükkaya :  KLIK HIER !

 

 

.